In Memoriam Tonetu Kralju
* 23. avgust 1900, Zagorica, Dobrepolje, † 9. september 1975, Ljubljana.
Tone Kralj, slikar, kipar, grafik, knjižni ilustrator, oblikovalec drobne obrti in notranje opreme, arhitekt.

Tone Kralj velja za enega najvplivnejših slovenskih umetnikov 20. stoletja, saj je obvladoval izjemno širok spekter umetniških zvrsti.
Rojen je bil v kmečki družini na Dolenjskem. Svoje prvo likovno znanje je pridobival od starejšega brata Franceta, z njim pa se je leta 1920 prvič predstavil javnosti z razstavo v Jakopičevem paviljonu v Ljubljani, kjer ga je opazil Rihard Jakopič in ga priporočil za sprejem na praško akademijo. Med letoma 1920 in 1923 je študiral kiparstvo v Pragi, nato pa se izpopolnjeval na Dunaju, v Parizu in v začetku druge svetovne vojne v Benetkah ter Rimu, kjer je študiral arhitekturo. Njegov mednarodni ugled potrjuje dejstvo, da je trikrat zapored razstavljal na prestižnem beneškem bienalu v letih 1926, 1928 in 1930, kar mu je odprlo pot do razstavljanja po vsej Evropi.
Umetnostni zgodovinar dr. Milček Komelj je Kraljevo umetniško ustvarjanje razdelil na štiri glavna stilna obdobja, ki se prepletajo med seboj: secesijo, ekspresionistično obdobje, kubizem in novo stvarnost. V svojih delih je pogosto uporabljal svetopisemske motive za izražanje sodobnih družbenih problemov. Tradicionalnim biblijskim in svetniškim temam je dodajal socialne vsebine in podobe iz vojne ter socialistične dobe, pri čem je ohranil ekspresionistično izraznost in prvinski poetičen jezik, značilen za primitivno umetnost. Kralj je bil močna osebnost z izostrenim občutkom za moralne vrednote in subtilnim dojemanjem trpečega človeka, ki se ga je izrazito dotaknil že v času prve svetovne vojne.
Njegovo drugo ustvarjalno obdobje (1924-1927) zaznamuje prehod od ekspresionizma k novi stvarnosti. Preko brata Franceta se je seznanil s secesijo, kar se kaže v mehkobi in dekorativnosti zgodnjih del, čemur so se pridružile ekspresionistične deformacije. V tretjem obdobju (1927-1939) se pojavijo kubistični elementi v obliki ostrih zalomov, s svetlobo pa ustvarja mistično vzdušje in se nagiba k novi stvarnosti, katere dediščino je gojil vse do druge svetovne vojne in pozneje. Po vojni, po letu 1950, se je Kraljev umetniški razvoj ustalil in je stopal po že utečeni poti.








(vrata OŠ Jožeta Gorjupa Kostanjevica na Krki)
Predstavitev nekaterih del vsestranskega umetnika Toneta Kralja
Njegovo cerkveno slikarstvo na Primorskem predstavlja posebno poglavje v slovenski umetnosti, saj je pod fašistično okupacijo poslikal več kot 40 cerkva. Na Krasu je Kralj ustvarjal na več mestih in nam zapustil bogato likovno dediščino. Poslikal je cerkev Sv. Nikolaja v Avberju, cerkev Sv. Andreja na Gorjanskem in v Opatjem selu, cerkev Sv. Mihaela v Lokvi, cerkev Sv. Petra in Pavla v Tomaju in cerkev Sv. Martina v Slivju.

Kljub začetnemu nezaupanju nekaterih krogov do njegovega inovativnega slikarstva je primorska duhovščina v njem prepoznala zaveznika, ki lahko s sliko pove to, kar beseda ni smela več. Tako je Tone Kralj med dvema svetovnima vojnama in v drugi svetovni vojni postal zaveznik božje in utišane slovenske besede. Med delovanjem na Primorskem je dnevno spremljal kršenje osnovnih človekovih pravic in skušal z umetnostjo posredovati sporočilo, da je vsako trpljenje na koncu okronano z zmago. S tem se je povezal s Primorci, ki so ne glede na svetovni nazor videli enega sovražnika: fašizem. Kljub nevarnosti se v dolgih letih okupacije ni nikoli zapletel v nevšečnosti, kot da bi ga varoval Sveti Duh.
Tone Kralj je leta 1972 prejel Prešernovo nagrado za življenjsko delo.
9. sepetembra 2025 praznujemo 50. obletnico smrti Toneta Kralja. V poklon velikemu likovnemu umetniku je bila posvečena letošnja zborovska revija Primorska poje, Župnija Tomaj pa organizira kulturno-glasbeni dogodek Oživljanje podob Toneta Kralja 7.9.2025.
Viri:
Benčina, M. (2010). Tone Kralj in poslikave cerkva na slovenskem Primorskem: diplomsko delo [[M. Benčina]]. hdl:20.500.12556/DKUM-17038
Komelj, M., Durjava, I., & Čopič, Š. (1986). Ekspresionizem in nova stvarnost na Slovenskem, 1920-1930: Moderna galerija, [10. oktober – 21. december 1986] (str. 1 zloženka 6). Moderna galerija.
Tavčar, I. (2005). Albin Kjuder Tomajski (Let. 16, str. 238). Goriška Mohorjeva družba.
Fotografije:
Pelikan, E. (2016). Tone Kralj in prostor meje (1. izd., str. 240). Cankarjeva založba.
Tone Kralj (193?). URN:NBN:SI:IMG-LOFA0D02 from http://www.dlib.si
Turistična destinacija Kras in Brkini: https://www.visitkras.info/cerkve-s-poslikavami-toneta-kralja, 24.7.2025
Foto Arhiv Galerije Božidarja Jakca: Tone Kralj pri delu (1974), foto Marijan Pfeifer.
Foto splet: https://www.regionalobala.si/novica/premiera-dokumentarnega-filma-tone-kralj-in-prostor-meje-video